• Emiel

De eerste workshop van SWMMR is een feit!

Na lang voorbereiden en onderzoeken, was het dan eindelijk zover. De eerste workshop over de achtergrond en het gebruik van SWMMR is een feit. Op uitnodiging van de NRZ presenteerde wij, tijdens de Praktijkdag Zwemonderwijs 2018 op 6 december, onze visie op sensomotorisch leren in combinatie met tactiel leren (op basis van gevoel). Een moment waar wij met veel enthousiasme naar uitkeken.

Groepsfoto met alle geïnteresseerde in de SWMMR workshop rondom "innovatie in de zwemles".

Onze workshop bestond uit twee gedeeltes. Het eerste gedeelte ging in op onze visie op zwemonderwijs. Een van de dingen die langskwam in dit gedeelte is dat er drie verschillende manieren zijn om informatie te verwerken:

- Verbaal = Horen

- Visueel = Zien

- Tactiel = Voelen


De eerste twee manieren van informatie verwerken zijn ondertussen wel bekend. Als zwemonderwijzer ben je veel aan het uitleggen hoe de oefening moet (verbaal). Ook het geven van voorbeelden zoals de oefening voordoen of het gebruik van plaatjes (visueel) worden veelvuldig gebruikt.


"Alleen de laatste manier om informatie te verwerken op basis van gevoel wordt niet of nauwelijks benut."


Aan de hand van voorbeelden en theorieën hebben wij de basis en de toepassing van SWMMR in de zwemles gepresenteerd. SWMMR gaat uit van sensomotorisch leren, oftewel: voelen versus horen. Bij het gebruik van SWMMR krijgt de drager per slag een bevestiging of de slag goed of fout uitgevoerd wordt (succeservaring aan de hand van voelen). Deze manier van (aan)leren zorgt voor een constante uitdaging in het leerproces van het kind en de zwemonderwijzer.


Met de introductie van SWMMR willen wij (aanstaande) zwemonderwijzers inspireren om kritisch naar de zwemles te blijven kijken. Met SWMMR willen we ze triggeren rondom vernieuwende methodes van zwemles geven. Lesgeven is ten slotte een proces van Life Based Learning.


Het tweede gedeelte van de workshop was meer gericht op het gebruik van SWMMR in de praktijk. Veel deelnemers waren tijdens het eerste gedeelte van de workshop zeer nieuwsgierig naar het gebruik van SWMMR. Hoe kunnen "twee enkelbandjes met magnetische houdkracht aan de binnenkant" nou zo effectief zijn?

De enige manier om deze vraag te beantwoorden is door het gewoon zelf te proberen. En dat hebben ze geweten..


Een zeer interactieve in-water workshop was het resultaat. Gedurende de workshop werden de deelnemers steeds enthousiaster. Na het proberen werd op de kant druk geëvalueerd, waarbij de zwemonderwijzers elkaar aansporen het product tijdens de zwemlessen in te zetten.

Het was interessant om van een zijkant te aanschouwen hoe de zwemonderwijzers elkaar de werking en effectiviteit van het product uitlegden. Meestal is het mijn rol om zwemonderwijzer enthousiast te vertellen over SWMMR...

Workshop op locatie?

De workshop was zo goed bezocht dat niet iedereen, vanwege beperkte plekken, kon deelnemen. Daarom bieden wij zwembaden de mogelijkheid een workshop op locatie te boeken. Wij bieden een bijscholingscursus voor de zwemonderwijzers waarbij denkwijzen en methodes geboden worden om innovatief te werken binnen de zwemlessen met of zonder SWMMR. Wij kijken hierbij naar de visie van sensomotorisch leren in combinatie met tactiel leren. De workshop bestaat o.a. uit de volgende onderwerpen:


- Achtergrond en verdieping motorisch leren bij het jonge kind (4 tot 7 jaar).

- Achtergrond van het cognitieve informatieproces van het jonge kind (4 tot 7 jaar).

- Handvatten voor het overbrengen van kennis bij de doelgroep 4 tot 7 jaar: theorie van visueel, verbaal en tactiel.

- Implementatie van de zwemassistent SWMMR.


Waneer je meer wilt weten over de workshop dan kan je op deze pagina terecht voor meer informatie. Boeken kan ook per mail, chat of telefoon.

297 keer bekeken